Dags att designa och skapa innehåll till dina newsletter? Det kan vara svårt att veta vart man ska börja eller vad som man bör prioritera. Här kommer några användbara tips som kan hjälpa dig att komma igång och skapa newsletters som ger resultat.
Luftigt upplägg och lättförståeligt
Ha mycket mellanrum i din text och håll dig borta från långa paragrafer. Gör ditt nyhetsbrev så lättläst som möjligt och använd inte en massa komplexa ord. Se till att din text är intressant och inte tröttar ut din läsare, annars är risken stor att de klickar bort ditt utskick. Att läsa ditt newsletter ska inte vara som att läsa en uppsats.
Ett newsletter som är tilltalande för ögat
Använd dig av snygg grafisk design och lägg upp ditt utskick på ett sätt som väcker nyfikenhet. Ha med talande bilder och använd färger på ett snyggt sätt. Se till att stilen passar med ditt företag eller din organisation och ha en genomgående stil på alla dina newsletters. På så sätt blir dina nyhetsbrev lätta att känna igen.
För att lyckas med det här på ett enkelt sätt kan du använda dig av en passande digital plattform. Ett exempel på en sådan är Paloma, som förutom smarta designfunktioner även kan hjälpa dig med mycket annat relaterat till newsletter och e-post marknadsföring.
Intresseväckande innehåll
Forma ditt newsletter på så sätt att den till största del är utbildande och endast lite direkt säljande. Det här gör att dina läsare kan hitta ett syfte med att läsa ditt material. Det du skriver om ska vara saker din målgrupp kan tydligt ha nytta av. Men glöm inte att på ett snyggt sätt knyta an ämnet till det du säljer eller vill informera om.
Det här är bara några få tips som kan hjälpa dig att komma igång. Lycka till!